ترفندهای سئو برای فروشگاه اینترنتی

10 نکته که می تواند SEO فروشگاه اینترنتی را بهبود ببخشد

تصمیم گیری درباره اینکه چه محتوایی بنویسید، می تواند دلهره آور باشد! اما لازم نیست فهرستی از تمام چیزهایی تهیه کنید که مشتریان‌تان از شما می پرسند یا هر چیزی که فکر می کنید که مشتریان ممکن است جواب هایی برای آنها بخواهند. اگر محصولاتی را می فروشید که توسط شرکت های معتبر ساخته یا عرضه شده اند، ممکن است آنها سیاستی داشته باشند که خرده فروشان مجاز می توانند لینک دریافت کنند. به آنها ایمیل بزنید تا بپرسید آیا به فروشگاه شما لینک می دهند یا خیر. از همه مهم تر این است که برای دیسکرپشن های صفحات مختلف خودتان، چند تا الگوی مختلف برای محصولات مختلف سایت خودتان داشته باشید.

حتی اگر آن‌ها نویسنده سئو نیستند (یا ویرایشگر)، نگاهی دوباره به آن باعث می‌شود که اشتباهات ساده زیادی را متوجه شوید. افزایش ترافیک کاربران ایرانی، روزانه در گوگل دربارهٔ کالا و خدمات مختلف جستجو می‌کنند. اگر در صدر نتایج قرار بگیرید، احتمال جذب مشتری بالقوه چندبرابر می‌شود در نتیجه فروشتون رشد چشمگیری پیدا می کنه. بهینه‌سازی توضیحات متا یا meta description، یکی از بخش‌های حائز اهمیت در سئو صفحات محصول است و نباید آن را نادیده بگیرید. فرآیند تحقیقات کلمات کلیدی به تنهایی یک موضوع مهم در سئو سایت است.

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با صفحه در عنوان و توضیحات متا، این اطمینان را به گوگل و مشتری می دهد که این صفحه دقیقا به همین موضوع سرچ شده پرداخته است. استفاده از کلماتی مثل بهترین، ارزان ترین، ارسال رایگان، فروش فوق العاده و .. واژۀ سئو که مخفف شدۀ کلمۀ seo از عبارت Search Engine Optimization است به معنی بهینه سازی موتور جست‌وجو می‌باشد. سئو شامل ترفندها و تکنیک‌هایی است که به دیده شدن وب‌سایت شما در صفحات جست‌وجو کمک می‌کند. به وسیلۀ این تکنیک‌ها وب سایت شما بیشتر دیده می‌شود و ترافیک آن افزایش پیدا می‌کند.

یک فروشگاه اینترنتی معتبر باید یک وبلاگ، پر از محتوای مرتبط به محصولاتش داشته باشد. در صورتیکه علاقه دارید در مورد چگالی کلمات کلیدی بیشتر بدانید، ادامه این متن را از دست ندهید. سئو به این دلیل برای سایت های فروشگاهی حیاتی است که محصولات و خدمات ارائه شده در وب سایت شما باید جایگاهی بالاتر از سایت رقیبان شما در صفحات گوگل نمایش داده شود. در این صورت دیگر شما نیازی نخواهید داشت تا به تبلیغات های کلیکی در اپلیکیشن ها و سایت های مختلف روی آورید. در واقع شما با سئو یک منبع رایگان ترافیک و جذب مشتری دست پیدا خواهید کرد. در این بخش، ما ۵ اپلیکیشن و ابزار سئو برای فروشگاه های اینترنتی را پوشش می دهیم که می توانید از آنها برای افزایش رتبه سایت خود استفاده کنید.

یک سایت تنها از صفحات html تشکیل نشده، بلکه شامل انواع فایل‌های دیگر هم می‌شود. رایج‌ترین این فایل‌ها تصاویر، کدهای جاوااسکریپت (JS) و کدهای CSS هستند. وظیفه این سایت‌ها این است که سایت شما را به بهترین و زیباترین شکل به نمایش بگذارند. اما اگر به درستی مدیریت نشوند ممکن است منجر به کاهش سرعت لطمه به سئوی سایت شوند. در صورت استفاده از CDN، به جای اینکه سایت شما تنها توسط یک سرویس دهنده میزبانی شود، محتوای موجود در سایتتان در شبکه‌ای از سرورهای گوناگون در مکان‌های مختلف جهان قرار می‌گیرد. به این ترتیب، وقتی کاربری قصد بازدید از سایتتان را داشته باشد، می‌تواند به نزدیک‌ترین سرور موجود متصل شود.

افزودن یا حذف کردن یک یا چند سیلاب به آنها سبب می شود دیگر آنها کلمه کلیدی نباشند. یکی دیگر از روش های یافتن مشکلات سرعت سایت، استفاده از gtmetrix است. این ابزار رایگان بوده و ضمن بیان مشکلات سایت، راه حل رفع آن را نیز به شما میدهد، برای آموزش نحوه کار با جی متریکس به مطلب آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس با GTmetrix مراجعه کنید. اگر فروشگاه اینترنتی شما بر پایه وردپرس میباشد، از افزونه های افزایش سرعت مانند توتال کش و افزونه موشک وردپرس استفاده کنید. برای محاسبۀ سرعت وب سایت و بررسی میزان عملکرد صحیح آن ازنظر گوگل از ابزار Ctmetrix استفاده می‌شود. کسب‌وکارهای آنلاین زیادی وجود دارد که درآمد آن‌ها از طریق وب سایت است.

اول از همه درک چگونگی کاوش کردن صفحات و منتشر کردن لینک‌ها توسط گوگل به شما در ساخت یک استراتژی کمک می‌کند. گذشته از این‌ها تولید محتوا تنها نوشتن یک محتوا برای پست وبلاگ نیست، بلکه نوشتن چندین پست این‌چنینی است (و جمع‌آوری آن‌ها). همچنین این موضوع به درک اینکه چگونه باید یک وب‌سایت را برای چند تا کلمه کلیدی بهینه‌سازی کرد نیز کمک می‌کند. توجه کنید که وبسایت دیجی‌کالا برای بهبود سئو محصولات مختلف، توضیحات متنی باکیفیتی را در هر صفحه محصول قرار می‌دهد. هدف اصلی از نوشتن این توضیحات متنی، کمک به کاربران است و سپس بهبود سئو محصولات می‌باشد.

برای نوشتن متا، از کلمات کلیدی و یک متن کوتاه استفاده کنید که کاربر را ترغیب به کلیک بر روی سایت خود کنید. ایجاد وبلاگ و نوشتن مقالات مرتبط، می‌تواند بازدیدکنندگان جدید را جذب کرده و به مخاطبین شما کمک کند که به سایتتان اعتماد کنند. با اضافه کردن داده‌هایی مثل قیمت، موجودی و امتیاز محصول به صفحات، به گوگل کمک می‌کنید که محصولات شما را با جزییات در نتایج نمایش دهد. در صفحه محصول، توضیحات دقیق و جذابی ارائه دهید که خریدار احساس کند دقیقاً همان چیزی را پیدا کرده که دنبالش بوده است. با ابزارهایی مانند Ahrefs، SEMrush یا Keyword Planner، عباراتی را پیدا کنید که مشتریان به دنبال آن‌ها هستند. مثلاً اگر یک فروشگاه کفش دارید، به‌جای هدف‌گذاری روی "کفش"، می‌توانید از عباراتی مانند "کفش مردانه اسپرت نایک" استفاده کنید که دقیق‌تر و کمتر رقابتی است.

در بحث سئو مطالبی که در سایت فروشگاهی خود قرار می دهید، این نکته را باید متذکر شویم که از کلمات و مطالبی استفاده کنید که برای خواننده جذاب باشد و مشتری ترغیب شود تا کالا را تهیه نماید. اما اولین چیزی که قبل از همه نظر مشتری را جذب می کند تا مطلب را مطالعه نماید، وجود عناوین بسیار جذاب می باشد. از مهم ترین نماد اعتبار و اعتماد، نماد الکترونیکی E-Namad می باشد. این نماد اعتبار، باعث جلب بیشتر رضایت و اعتماد مشتری می شود و مشتریان با خیالی آسوده از وب سایت شما خرید می کنند. این نماد الکترونیک در قسمت پایینی صفحه سایت، در فوتر سایت شما باید قرار بگیرد.

حتما چیزهایی در مورد بالا آمدن سایت یا سئوی آن شنیده‌اید (وگرنه الان اینجا نبودید!) ؛ اما شاید دقیقا ندانید چیست و چگونه بهبود پیدا می‌کند. یکی از تاثیرگذارترین محتواها در مورد افزایش سئو، محتوای ویدئویی است. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته 90 درصد افراد قبل از خرید یک محصول، ابتدا ویدئو مربوط به آن را مشاهده می کنند. بنابراین وجود چنین محتوایی در سایت باعث می شود تا صفحات محصول و صفحات دسته بندی، تاثیر مثبتی روی نتایج سئو فروشگاه اینترنتی شما داشته باشد. ایران فاندر آژانس تخصصی بازاریابی محتوا و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) است.این مرکز با 10 سال سابقه دیجیتال مارکتینگ، در جهت افزایش فروش اینترنتی کسب و کارها در ایران فعالیت می‌کند.

با فاصله گرفتن محصولات از صفحه اصلی سایت که اصولا مهمترین و معتبرترین صفحه در سایت‌های فروشگاهی است، شانس بررسی صفحات و ایندکس شدن توسط گوگل کاهش خواهد یافت. کلمات کلیدی بدست آمده از فرایند تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ سوخت مورد نیاز موشک سئو در طراحی استراتژی سئو سایت فروشگاهی و صعود در گوگل خواهد بود. لیست کلمات استخراج شده اهمیت زیادی در طراحی ساختار اطلاعاتی مناسب سایت فروشگاهی دارد. در ادامه درباره ساختار اطلاعاتی سایت فروشگاهی بیشتر توضیح خواهیم داد. استراتژی بک لینک در وب سایت‌های فروشگاهی با توجه به بالا بودن تعداد محصولات باید با دقت و وسواس بیشتری انجام شوند. داشتن برنامۀ زمان‌بندی‌شده و دقیق برای ایجاد بک لینک بسیار با اهمیت است.

اما باید بدانید که تحلیل رقیبان یکی از اصلی ترین کار ها برای بهتر کردن اصول کاریتان است. برای تحلیل کردن فعالیت رقیبان، باید کلمات کلیدی استفاده شده در سایت فروشگاهی آن ها، تعداد بک لینک ها، سایت هایی که از آن ها بک لینک گرفته اند و ...را بررسی کنید. برای تحلیل میتوانید از ابزار های رایگانی مانند پیشنهادات گوگل، گوگل ترندز استفاده کنید. همچنین برای بررسی بک لینک های رقیبان می توانید از سایت رنک سیگنال کمک بگیرید. اصولا بهینه‌سازی موتورهای جستجو و طراحی استراتژی سئو همیشه با فرایند تحقیق کلمات کلیدی شروع می‌شود. با کمک سئو، سایت فروشگاهی شما در نتایج گوگل در صفحات اول نشان داده میشود.

در نوشتن عنوان سئو برای صفحات محصولات فروشگاه آنلاین خود، سعی کنید از تکنیک‌های عنوان‌نویسی و کپی‌رایتینگ استفاده کنید تا عناوین جذابی ایجاد کنید. این عناوین باید در صفحه نتایج جستجو مشابه قلابی باشند که کاربران را  ترغیب به خواندن محتوای شما کند. انتخاب بهترین روش کاملاً به استراتژی سئو کسب و کار شما وابسته است. SSL همان چیزی است که باعث می‌شود در ابتدای آدرس سایت‌تان به جای HTTP، عبارت HTTPS قرار بگیرد. به زبان دیگر این یک پروتکل است که باعث می‌شود امنیت کاربران بیشتر در سایت‌تان حفظ شود.

برنامه ریزی و اجرای استراتژی های سئو برای طراحی سایت های دارای صدها میلیون صفحه کار ساده ای نیست، اما راهکارهایی برای ساده سازی این کار وجود دارد. صفحات برنامه نویسی شده (programmatic pages) صفحاتی هستند که به صورت خودکار در مقیاسی بسیار بزرگ تولید شده اند. در این مقاله، کار با جی تی متریکس و بهبود سرعت سایت، پس از طراحی سایت، آموزش داده می شود. اینکه جی تی متریکس چیست، چگونه می توان به تحلیل جی تی متریکس پرداخت و بخش های مختلف آن معرفی می گردد. در بخش head پرونده های html از متاتگ ها برای قراردادن کدهای بخصوص هنگام طراحی سایت استفاده میگردد.

کم نیستند کسانی که موتور جستجو و گوگل را به عنوان واژه‌های مترادف به کار می‌برند. چت بات ها یک روش راحت برای پاسخ به پرسش های مشتریان در 24 ساعت شبانه روز می باشد. این چت بات ها به صورت 24 ساعته به سوالات شما مشتریان عزیز پاسخ می دهند. روند این چت بات ها به این شکل می باشد که شما باید به یکسری از سوالات پرتکرار که مشتریان درباره کسب و کار شما می پرسند را شناسایی کرده و به آن ها پاسخ درست بدهید. اگر از ووکامرس استفاده میکنید، روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید محصولات کم فروش  فصل را به انتهای لیست محصولات سایت هدایت کنید. آیا در تابستان باید این صفحات محصول را از سایت تان پاک کنید؟ پاسخ خیر است.

محصولات در سایت فروشگاهی ممکن است بصورت موقتی یا دایمی دیگر در سایت موجود نباشند. شاید بپرسید این چه مشکلی دارد؟ خب، با اعدادی که فرض کردیم، تنها 12.5 درصد از صفحات سایتتان می‌توانند در صفحه نتایج جستجو به نمایش درآیند. بنابراین، از لحاظ تئوری 87.5 درصد از تمرکز موتورهای جستجو روی صفحاتی از سایتتان خواهد بود که حتی لازم نیست در جستجوها ظاهر شوند. کسب اطلاعات در مورد کلیدواژه‌هایی که رقبایتان برای آن کلمات رتبه کسب کرده‌اند به شما کمک می‌کند تا ایده‌های جدید برای تولید محتوا و بهینه سازی صفحات پیدا کنید. همچنین سعی کنید از تصاویر با کیفیت و در عین حال با حجم کم استفاده کنید.

عنوان صفحه (title) بدلیل تاثیری که روی نرخ کلیک صفحه در نتایج جستجو می‌گذارد دارای اهمیت فراوانی در سئو فروشگاهی است زیرا به کاربر و موتورهای جستجو درباره محتوای صفحه اطلاعات ارائه می‌دهد. عنوان صفحه بهینه سازی شده باید خلاصه، گویا و شامل کلمات کلیدی بوده و بین ۵۵ تا ۶۰ کاراکتر باشد. اصطلاحاتی مثل تحقیق کلمات کلیدی، ساختار سازی سایت، سئو داخلی و... اما همه این ها فقط و فقط ابزارهایی هستند که باعث می‌شوند موتورهای جستجو متوجه شوند که سایت شما تجربه‌ای باکیفیت را برای کاربران رقم می‌زند. در نتیجه، زمانی که یک نفر عبارتی را در اینترنت جستجو می‌کند، گوگل می‌داند که باید سایت شما را به او پیشنهاد دهد.

باید در ذهن خود مشخص کنید که می خواهید با استفاده از تگ های مختلف عنوان ، چه مواردی را نمایانترکنید. می تواند بسیاری از کارهایی را که می توانید با نرم افزار screaming frog انجام دهید ، انجام دهد. به جای کپی‌کردن توضیحات از سایت‌های دیگر، یک داستان منحصربه‌فرد درباره محصول خود بنویسید. تصور کنید که مشتری با دیدن "کفش ورزشی نایک ایر" نه‌تنها درباره ظاهر بلکه از ویژگی‌های آن مانند راحتی و ماندگاری آگاه شود. بنابراین حتما باید در مورد این موضوع اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا هم صفحات محصول و هم مقالات‌تان را سئو کنید.

کلمات کلیدی یک سایت فروشگاهی با سایت های معمولی بسیار متفاوت است. برای مثال کاربران برای جستجو و خرید یک محصول عبارت "خرید ..." یا "ارزان ترین ..." را جستجو می کنند. در یک فروشگاه اینترنتی محصولات باید تحت دسته بندی های مرتبط خود قرار گیرند. به این مشتریان می توانند محصولات مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کنند. بنابراین توجه کنید که محصولات در دسته بندی های مرتبط خود قرار گیرند. اما این را هم باید در نظر بگیرید که نباید یک آدرس چندین کلمه کلیدی را در بربگیرد.

علاوه بر این 1000 صفحه دیگر هست که خطای 404 می‌دهند و 9000 صفحه‌ی دیگر هم هستند که به صفحات دیگر ریدایرکت می‌شوند. حالا این را هم در نظر بگیرید که از مجموع این صفحه تنها 5000 صفحه قابل قابل ایندکس هستند. سایت فروشگاهی باید واکنشگرا (Responsive) باشد و باتوجه به اندازه صفحه نمایشگر، چیدمان خود و اندازه‌ها را تطبیق دهد. برای درک اهمیت این موضوع، کافی است بدانید که اغلب مرورگرها برای سایت‌هایی که از https استفاده نمی‌کنند، یک پیغام هشدار نمایش می‌دهد که اعلام می‌کند این سایت از امنیت کافی برخوردار نیست. پیدا کردن کلمات کلیدی مورد استفاده مخاطبان و اولویت‌بندی آن‌ها از جنبه‌های مختلف را تحقیق کلمات کلیدی می‌گویند. طبق تصویر زیر می توانید نمونه های بیشتری از کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

به‌یاد داشته باشید افرادی که از موتورهای‌جستجو استفاده می‌کنند به‌دنبال عبارات خاصی هستند، چرا که می‌خواهند بیشتر در مورد آن اطلاعات کسب کنند. بنابراین این حس را به آن‌ها بدهید که آنچه که به‌دنبال آن هستند را دارید. اگر این کار را بکنید کلیک بیشتری دریافت می‌کند، این یکی از حقه‌های تجارت برای نویسندگان حرفه‌ای سئو می‌باشد. برندسازی و اعتمادسازیقرارگرفتن در رتبه‌های بالای گوگل، برند شما را نزد مخاطبان معتبرتر جلوه می‌دهد. هرچه جایگاه سایتتان بهتر باشد، اعتماد مخاطبان به کسب‌ و کار شما افزایش می‌یابد. زوم‌کد مرکز آموزش دیجیتال مارکتینگ می‌باشد، به مدیران کمک می‌کند کسب و کارشان را سریع تر رشد بدهند.

بدین ترتیب با جستجوی کلمات جدید در گوگل این افزونه کلمات مشابه را به همراه اطلاعات آماری کلمه نمایش خواهد داد. ساده‌ترین راه برای پیدا کردن یک لیست از کلیدواژه‌های مرتبط با فروشگاه اینترنتی استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. بهترین ابزارهای کارآمد تحقیق کلمات کلیدی عمدتا تجاری هستند و با پرداخت هزینه دلاری قابل خرید هستند. از بهترین این ابزارها KWfinder، ahref و Semrush را می‌توان نام برد. لایسنس kwfinder را می‌توان با پرداخت هزینه ریالی از سایت‌های ایرانی خرید و استفاده کرد.

با انجام سئوی فروشگاهی جذب ترافیک هدفمند بیشتر، افزایش دیده شدن و در نتیجه، رشد فروش است. با استراتژی‌های سئو مؤثر، می‌توانید از رقبا پیشی بگیرید و به موفقیت‌های پایدار دست یابید. – وبلاگ یا بخش مقالاتی در سایت ایجاد کنید که به سوالات مشتریان پاسخ دهد و مشکلات آنها را حل کند. محتوای آموزشی، راهنماهای خرید و مقایسه محصولات می‌تواند ترافیک ارگانیک بیشتری به سایت شما بیاورد. این بهترین ابزار برای بررسی محتواهای تکراری در وب سایت کسب و کار اینترنتی شما است. جذب بازدیدکنندگان هدفمندیک استراتژی سئوی قوی، سایتتان را به صدر نتایج می‌رساند و افرادی را جذب می‌کند که به‌ دنبال خرید واقعی هستند.

افرادی هستند که هنوز دو هفته از راه‌اندازی وب‌سایتشان نگذشته شکایت می‌کنند که چرا از طریق سایت فروش ندارند و نمی‌توانند مثل فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی کالا یا بامیلو فروش داشته باشند. بعد که از آن‌ها می‌پرسیم آیا روی سئوی فروشگاه اینترنتی کار کرده‌اند پاسخی ارائه نمی‌دهند. سئو به بهتر شدن رتبه سایت در موتورهای جستجو، دیده شدن هرچه بیشتر فروشگاه شما و در نتیجه کسب ترافیک بیشتر کمک می‌کند. آنچه در این مطلب گفتیم فقط چشمه‌ای از اقیانوس وسیع و جذاب شگفتی‌های سئو سایت فروشگاهی بود. حالا که این مطلب را خوانده‌اید، تا حد زیادی از زیر و بم سئو مطلع شده‌اید.

وب سایت های ترب و ایمالز در واقع موتور جستجو محصول هستند که سایت های مختلفی را به کاربران نشان می دهند. ترب و ایمالز سایت های مختلف را بر اساس کمترین قیمت به کاربران نشان می دهند. در نتیجه ثبت نام در این پلتفرم ها سبب افزایش ترافیک سایت خواهد شد. از طرفی زمانی که نام فروشگاه شما دائما در دید کاربر باشد، برند شما شناخته شده و همین مسئله در افزایش برندینگ سایت و سئو خارجی تاثیر مثبت خواهد گذاشت. یکی از مهم‌ترین اقدامات و ترفندهای سئو که باید سئوکاران در جهت بهینه سازی سایت برای موتور جستجو انجام دهند بررسی خطاها و مشکلات سایت است. این خطاها در پائین آوردن رتبۀ سایت تأثیر زیادی دارند و باید برای برطرف کردن آن‌ها به تمام توصیه‌هایی که گوگل می‌کند توجه داشت.

بسیاری از سایت‌های فروشگاهی در اشتباهی گرفتار می‌شوند و توضیحات محصول را به صورت کپی از سایت سازنده محصول درآورده و منتشر می‌کنند. این اقدام باعث تکراری بودن محتوا می‌شود و باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود تا توضیحات محصول را به صورت اختصاصی و با استفاده از بیان خودتان بنویسید. همچنین، در توضیح امکانات و ویژگی‌های محصول، سعی کنید به صورت ساده و قابل فهم برای تمامی کاربران توضیح دهید تا هر فرد با هر سطح اطلاعاتی بتواند این توضیحات را درک کند. عنوان سئو یا SEO title، در واقع همون عنوانی عنوانی است که در صفحه نتایج جستجو برای کاربران نمایش داده می‌شود.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری